17 February 2019 Marketing Magazine

SPIJBELEN VOOR HET KLIMAAT

KLIMAATSTAKING – Vandaag kopt De Telegraaf met een uitspraak van een klimaatspijbelaar die moest bekennen zelf maar liefst 3x per jaar met de vliegtuig op vakantie te gaan.

Niemand kan tegen verduurzaming zijn, maar de manier waarop kinderen door de klimaatlobby steeds vaker en schaamtelozer voor politieke doeleinden worden misbruikt, roept toch wel wat vragen op.

Zonder mij te mengen in het publieke debat over de urgentie van de klimaatproblematiek en de manier waarop klimaatdoelstellingen zouden moeten worden behaald, vind ik het geen goede ontwikkeling dat er een marketingklimaat lijkt te ontstaan waarin alles is geoorloofd zolang het maar in het belang van het klimaat wordt geacht te zijn. Afgezien van de vraag of het klimaat nu werkelijk zo gebaat is bij alle door de politiek en commercie gemaakt claims van klimaatvriendelijkheid, wordt het wel tijd dat de klimaatlobby wat kindvriendelijker gaat worden.

Als de klimaatlobby nu echt zo begaan is met de toekomst van onze kinderen, dan lijkt het mij geen goede zaak om scholieren tot spijbelen aan te zetten. Deze vorm van klimaatpropaganda is verre van duurzaam, want dit soort kinderhersenspoelerij heeft een beperkte houdbaarheidsdatum en zal na het verstrijken daarvan ook het maatschappelijke draagvlag voor serieuze duurzaamheidsmaatregelen gaan ondermijnen; en dat kan toch niet de bedoeling zijn…

Klimaat is te belangrijk om als goedkoop marketingsausje voor politieke of commerciële doeleinden te worden misbruikt en het is daarom ook in het belang van het klimaat dat de klimaatlobby zelf ook verduurzaamt en stopt met het korte termijn effectbejag over de rug van schoolkinderen.

 

Banner
Related Posts

IKEA VERGEET NIEUW-ZEELAND

8 februari 2019

8 februari 2019

NEW ZEALAND – IKEA blijkt een wereldkaart in de collectie te hebben waarop heel Nieuw-Zeeland is weggelaten. Hoe pijnlijk deze misser  ook moge zijn voor de Zweedse meubelgigant,...